gheibat



امام صادق (ع) : غیبت حسنات ( خوبی ها و نیکی ها ) را از بین می برد همانطور که آتش هیزم را از بین می برد. خداوند بزرگ به موسی وحی می فرمود : غیبت کننده اگر توبه کند آخرین کسی است که وارد بهشت میشود و اگر توبه نکند نخستین کسی است که وارد آتش می گردد.  بحارالانوار جلد 75 صفحه 257 حدیث 48

امام صادق (ع) : غیبت نکن که غیبتت می کنند ( غیبت کسی را نکن که غیبتت می کنند ) برای برادرت چاه مکن که در آن می افتی چون همانطور که برخورد می کنی با تو برخورد میشود. ( هر جوری رفتار کنی همانطور باخودت رفتار می کنند ) بحارالانوار جلد 75 صفحه 248 حدیث 16

حضرت محمد (ص) : کسی که غیبت مسلمانی را بکند روزه اش باطل میشود و وضویش باطل میشود و روز قیامت در حالی می آید که از دهانش بویی متعفن تر از مردار بیرون می آید که اهل قیامت از آن بو رنج می برند. وسائل الشیعه جلد 8 صفحه 599 حدیث 13

مولا علی (ع) : از غیبت بپرهیز که غیبت کردن تو را با خدا و مردم دشمن می کند و اجر و پاداش کارهای تو را از بین می برد.    غررالحکم حدیث 2632

امام سجاد (ع) : هر بامداد زبان انسان بر دیگر اعضای بدن توجه می کند و می گوید چگونه هستید ؟ حالتان چطور است ؟ آنها می گویند : اگر تو ما را رها کنی خوبیم(اگر تو با حرف زدن گناه نکنی خوبیم ) خدا را خدا نسبت به ما بیاد آور .  و او را به خدا قسم می دهند و می گویند : پاداش و کیفر ما تنها بخاطر توست ( یعنی اگر انسان پاداش کسب کند با استفاده از زبان است و اگرانسان عذابی هم شود بخاطر زبان است ) اصول کافی جلد 3 صفحه 177

نوف بکالی گوید در مسجد کوفه خدمت امیرالمومنین (ع) رسیدم و سلام کردم و ایشان جواب سلام را دادند گفتم یا امیرالمومنین (ع) پندی به من بدهید فرمود ای نوف خوبی کن تا با تو خوبی شود.گفتم یا امیرالمومنین (ع) باز هم بفرمایید : امام (ع) فرمود : رحم کن تا با تو رحم کنند ( به مردم رحم کن تا آنها هم به تو رحم کنند ) . خوب بگو تا به خوبی یادت کنند.  (سخن خوب و درست بگو تا تو را مردم به خوبی یاد کنند) از غیبت اجتناب کن و غیبت مکن که غیبت کننده خورشت سگهای دوزخ است . سپس فرمود : ای نوف دروغ گفته کسی که فکر می کند حلال زاده است و به غیبت کردن گوشت مردم را میجود . دروغ گفته کسی که گمان دارد حلال زاده است و دشمن من و امامان از اولاد من است . دروغ گفته کسی که گمان دارد حلال زاده است و زنا را دوست دارد یا بر نافرمانی خدا در شب و روز دلیر است . ( در شب و روز بی باک گناه میکند) ای نوف صله رحم کن تا خدا عمرت را زیاد کند (  صله رحم با افراد مومن و دین دار)  ای نوف خوش اخلاق باش تا حسابت را سبک گیرند . ای نوف اگر می خواهی روز قیامت با من باشی به ستمکاران کمک مکن . ای نوف هرکه ما را دوست دارد روز قیامت با ما است و اگر مردی سنگی را دوست بدارد در قیامت با او محشور گردد ( یعنی در این دنیا هر کسی را دوست داشته باشی و با کارهایش موافق باشی در قیامت با او محشور میشوی )ای نوف مبادا خود را در میان مردم خوب جلوه دهی و در پنهان و خلوت خدا را نافرمانی کنی(مبادا در میان مردم خود را انسان خوب و مومن نشان دهی ولی در خلوت و تنهایی گناه کنی ) تا آنکه خدا در روزیکه ملاقاتش می کنی رسوایت کند. ای نوف آنچه راکه به تو گفتم نگهدار و عمل کن تا به خیر دنیا و آخرت برسی .  امالی شیخ صدوق مجلس 37 صفحه 209 الی 210

از امیر المومنین علی (ع) روایت شده که رسولخدا (ص) فرموده : خدا حرام کرده است بهشت را بر هر فحاش بی آبرو و کم شرمی که باک ندارد از آنچه درباره کسی بگوید یا درباره اش بگویند ندارد زیرا اگر بازرسی از حالش بکنی یا از راه زنا است یا از راه شرکت شیطان اصحاب عرض کردند : ای رسولخدا (ص) آیا در میان مردم شرکت شیطان هم است( از راه اولاد ) ؟ فرمودند : بله آیا گفتار خدای عزوجل را نخوانده ای که ( به شیطان فرمود : )  ( و شرکت کن با ایشان در مالها و فرزندان )  سوره اسراء آیه 64 . اصول کافی جلد 4 صفحه 14      شرح : کسانی که بی باک پشت سر مردم حرف میزنند (غیبت میکنند ) یا فحاشی میکنند یا از راه زنا هستند یا از راه شرکت شیطان اصحاب پرسیدند یا رسول الله از راه شرکت شیطان ؟ فرمودند بله از راه شرکت شیطان مگر نخوانده ای سوره اسراء آیه 64 که خدا میفرماید : ای شیطان شرکت کن در مال و اولادشان.

ابوذر می گوید به رسول خدا گفتم : غیبت چیست ؟ فرمود : برادرت را به آنچه دوست ندارد یاد کنی.گفتم ای رسول خدا اگر آنچه ( خصلتی ) که می گوییم در او باشد چه ؟ فرمود : بدان ، اگر آنچه را که در او هست یاد کنی ( بگویی ) غیبت او را کردی ، و اگر آنچه را که در او نباشد ( بگویی ) یاد کنی پس به او بهتان ( تهمت ) زدیوسائل الشیعه جلد 8 صفحه 599 حدیث 9

امام صادق (ع) : غیبت کردن بر هر مسلمانی حرام است.غیبت کننده همیشه گنهکار است ، غیبت آن است که کسی را با آنچه پیش خدا عیب نیست یاد کنی و مذمت کنی آنچه را که اهل علم و دانش ستایش می کنند بحارالانوار جلد 75 صفحه 257 حدیث 48

حضرت علی (ع) : منفورترین مخلوقات نزد خدا غیبت کننده است غررالحکم جلد 2 صفحه 824 حدیث 3128

حضرت علی (ع) : دردناکترین مردم ( در قیامت ) غیبت کننده است غررالحکم جلد 2 صفحه 381 حدیث 2911

حضرت علی (ع) : غیبت کردن بدترین دروغ و حرف نارواستغررالحکم جلد 1 صفحه 13 حدیث 484

مولا علی (ع) : غیبت ، خورشت سگان جهنم است غررالحکم جلد 1 صفحه 298 حدیث 1144

حضرت علی (ع) : غیبت کردن نشانه و خصلت منافق است.  غررالحکم جلد 1 صفحه 13 حدیث 484

حضرت محمد (ص) : ترک غیبت از ده هزار رکعت نماز مستحبی پیش خدا محبوبتر استبحارالانوار جلد 75 صفحه 261 حدیث 66

امام حسن عسگری (ع) : بدانید غیبت کردن شما از مومنی از شیعه آل محمد (ص) از مرده خواری بدتر و حرام تر است بحارالانوار جلد 75 صفحه 258 حدیث 52

امام صادق (ع) : کسی که آنچه را از مومنی دیده یا شنیده بگوید ، او از کسانی است که خدا درباره آنان فرمود : کسانی که دوست دارند گناه و فساد در بین مومنان پخش شود عذاب دردناکی برای آنان خواهد بودوسائل الشیعه جلد 8 صفحه 598 حدیث 6

حضرت محمد (ص) فرمود : ای اباذر ! بپرهیز از غیبت ، زیرا غیبت از زنا سخت تر و بدتر است . اباذر می گوید گفتم : چرا یا رسول الله ؟ فرمود : چون مرد زنا می کند و توبه می کند ، خدا هم توبه او را می پذیرد ، ولی غیبت بخشوده نمیشود تا اینکه صاحبش ببخشد وسائل الشیعه جلد 8 صفحه 598 حدیث 9

مولا علی (ع) به نوف بکالی فرمود : دروغ می گوید کسی که فکر می کند حلال زاده است ، در حالی که گوشت مردم را با غیبت کردن می خورد.  مشکاة الانوار صفحه 88

رسول اکرم (ص) : فحش دادن به مومن فسق و فجور است و کشتن او کفر است و خوردن گوشت او با ( غیبت کردن ) گناه و نافرمانی خداست.  بحارالانوار جلد 75 صفحه 255 حدیث 39

حضرت صادق (علیه السلام ) فرمود: که رسول خدا صلى الله و آله و سلم فرمود : غیبت در (نابودى ) دین مرد مسلمان زودتر کارگر شود از بیمارى خوره در درون او.
فرمود: و نیز آن حضرت صلى الله علیه و آله فرموده است : نشستن در مسجد به انتظار نماز عبادت است تا حدثى از او سرزند عرض شد: اى رسول خدا (حدص) چیست ؟ فرمود: غیبت کردن است .  اصول کافى جلد 4 صفحه 59

رسول خدا در یک سخنرانى ، بزرگى خطر ربا را خاطر نشان ساخت و فرمود: که همانا یک دِرهم از ربا گناهش از هفتاد زنا آنهم با کسانى که محرمش باشند بزرگتر است و گناه بزرگتر از این بردن آبروى مسلمانست.   ارشاد القلوب جلد 1  صفحه  279

حضرت رسول فرمود: در شب معراج بر گروهى گذشتم که رویشان را با ناخنها میکندند از جبرئیل پرسیدم که اینان چکاره ‏اند؟ گفت: ایشان کسانى هستند که غیبت مردم را میکردند.  ارشاد القلوب جلد 1  صفحه  279

 به حسن َبصرى گفتند که همانا مردى غیبت تو را میکند حسن بصرى هدیه ای  براى او فرستاد ، او گفت من ارتباطى با حسن َبصرى ندارم حسن بَصری گفت درست است که ارتباطى نداریم ولى شنیدم که تو ثوابهاى خودت را براى من ( با غیبتی که پشت سر من میکنی ) هدیه  فرستاده اى من هم دوست داشتم که تلافى کنم.) و اگر در پیش کسى غیبت مؤمنى را بکنند و او برادر مؤمنش را یارى نکند ( و جلوی غیبت را نگیرد )مسلم نسبت به خدا و رسولش خیانت کرده. ارشاد القلوب جلد 1  صفحه  278

روایت شده که روز قیامت نامه‏ ى عمل مرد را بدستش میدهند پس در آن ثوابهائى می ‏بیند که نمی ‏شناسد به او گفته می ‏شود این ثوابها در مقابل غیبت‏هائیست که مردم از تو کرده ‏اند. ارشاد القلوب جلد 1  صفحه  278

 پیغمبر اکرم (ص)  فرمود : مرد روز قیامت می ‏آید نگاه به نامه‏ ى عملش‏ میکند اثرى از کارهاى نیک خود را در آن نامه نمی ‏بیند سپس عرض میکند کجاست کارهاى شایسته‏ ى من که در دنیا انجام داده ام پاسخ داده می ‏شود تو غیبت مردم را کردى به جاى غیبت‏هایت ثواب‏هاى تو در نامه عمل کسانى که غیبت آنها را کردى نوشته شد.  ارشاد القلوب جلد 1  صفحه  277

امام باقر (ع) : به درستى این زبان کلید هر نیک و بد است؛ پس مؤمن را سزاست که همان طور که بر سیم و زرش قفل می ‏زند بر زبانش نیز قفل زند؛ زیرا پیامبر خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود:رحمت خداى بر مؤمنى باد که زبانش را از هر ناپسندى باز دارد چرا که این نگه داشتن زبان { از معصیت } ، صدقه مؤمن بر خویشتن است. آنگاه امام باقر علیه السّلام فرمود: هر که زبانش را فرو نبندد از گناهان به دور نباشد.  تحف العقول

حضرت محمد (ص) : تاثیر غیبت در ( فساد ) دین مرد زودتر از تاثیر بیماری جذام در اندرون او است. اصول کافی جلد 4 باب الغیبة و البهت حدیث 1

حضرت محمد (ص) : روز قیامت مردی که اعمال نیک و شایسته انجام داده می آید و در نامه عملش چیزی از حسناتش نمی بیند می گوید پس اعمال نیکی که من در دنیا انجام داده ام کجا است ؟ به او گفته میشود به علت غیبتی که از مردم نمودی حسنات تو به عوض غیبت به آنها داده شده است.  ارشاد القلوب دیلمی صفحه 118

حضرت محمد (ص) : غیبت مسلمین را نکنید و در جستجوی عیوب آنان نباشید.  اثنی عشریه صفحه 16

حضرت محمد (ص) : هرکه مرد یا زن مسلمانی را غیبت کند ، خداوند تعالی چهل روز و شب نماز و روزه او را قبول نکند ، مگر اینکه کسی که غیبتش را نموده از وی در گذرد.  جامع الاخبار صفحه 109

حضرت محمد (ص) : هرکه در ماه رمضان مسلمانی را غیبت کند به روزه اش پاداش داده نمیشود.  جامع الاخبار صفحه 109

حضرت محمد (ص) : روزه دار اگرچه در رختخوابش خوابیده باشد در حال عبادت است مادامی که مسلمانی را غیبت نکند.  سفینة البحار جلد 2 صفحه 337

حضرت محمد (ص) : هرکه برادر مومن خود را در حضورش مدح گوید و در پشت سرش غیبت کند عصمت میان آن دو قطع میشود.  امالی صدوق مجلس 85 حدیث 21

حضرت محمد (ص) : از غیبت و سخن چینی بر حذر باش زیرا غیبت روزه را میشکند و سخن چینی موجب عذاب قبر است.  تحف العقول مواعظ النبی (ص)

حضرت محمد (ص) : از غیبت دوری کنید که غیبت سخت تر از زنا است زیرا مرد زنا میکند و توبه می نماید و خداوند توبه او را می پذیرد ولی غیبت کننده آمرزیده نشود مگر آنکسی که غیبت او را نموده وی را ببخشد.    مجموعه ورام جلد 1 صفحه 115

حضرت محمد (ص) : هرکه از آبروی برادر ( دینی ) خود در موقع غیبت دیگران دفاع نماید بر خداوند حق است که او را از آتش دوزخ آزادش کند.   مجموعه ورام جلد 1 صفحه 119

حضرت محمد (ص) : حد غیبت آنست که بگوئی درباره برادرت آن صفتی را که او دارد ( و او از شنیدنش بدش آید ) پس اگر آنچه را که او ندارد بگوئی بهتان و تهمت است.  ارشاد القلوب دیلمی صفحه 190

حضرت محمد (ص) : کفاره غیبت این است که برای کسی که غیبت او را نموده ای ( از خدا ) طلب آمرزش کنی.  طرائف الحکم جلد 2 صفحه 355 نقل از امالی طوسی

حضرت محمد (ص) : هرکه خاموشی گزید نجات یافت.   روضة الواعظین صفحه 469

حضرت محمد (ص) : زبانت را نگهدار زیرا نگهداری زبان صدقه ایست که به خودت می دهی سپس فرمود : هیچ بنده ای حقیقت ایمان را نشناسد تا مقداری از زبانش را نگهدارد ( هرچه خواست نگوید ) اصول کافی جلد 3 باب الصمت و حفظ اللسان حدیث 7

حضرت محمد (ص) : بیشتر خطاهای پسر آدم در زبان اوست.  مجموعه ورام جلد 1 صفحه 4

حضرت محمد (ص) : هرکه سخنش را از عملش نشمارد خطاهایش زیاد شود و عذابش فرا رسد.  اصول کافی جلد 3 باب الصمت و حفظ اللسان حدیث 15

حضرت محمد (ص) : خداوند بهشت را بر هر دشنام گوی بد زبان که اهمیت نمی دهد چه می گوید و یا مردم درباره او چه می گویند حرام کرده است.  بحارالانوار جلد 77 صفحه 48

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد